سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استاد دانشکده  علوم توانبخشی :

ورزش با تعرق  و افزایش ضربان قلب ، کاهش اضطراب و افسردگی را موجب می شود

ورزش مستمر به طوریکه بدن شروع به تعرق کند ، باعث افزایش تراوش آنزیمهای آندورفین ، آنکفالین و دانپورفین که خاصیت تسکین دهندگی دارند  می شود .

دکتر حسین نجمی،  استاد دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفت و گو باسر دبیر بخش  ورزشی تبیان در خصوص نقش ورزش در جلوگیری از اعتیاد افزود : ورزشی که باعث تعرق شود و ضربان قلب را افزایش دهد ، ‌بدن را وادار به ترشح آنزیمهای مسکنی می کند که باعث کاهش اضطراب ، افسردگی و افزایش انبساط خاطر و تقویت روحیه می شود .

وی در ادامه با اشاره به نقش ورزش مستمر در افزایش هورمون رشد ، خاطر نشان کرد : هورمون رشد که باعث ایجاد انگیزه ، شور و شوق زندگی در فرد می شود ، در سن 20 سالگی حداکثر  تراوش خود را دارد و طبق  تحقیقات متخصصیندر هر 10 سال ، 15 درصد از تراوشاین هورمون کاسته می شود ،‌در حالیکه ورزش مرتب میزان تراوش هورمون رشد را در سنین بالا در بدن تنظیم می کند .

دکتر نجمی با اشاره به نقش ورزش در ایجاد روحیه نشاط و از بین بردن افسردگی گفت : ورزش مرتب می تواند باافزایشروحیه ی شادی و نشاط ، افسردگی را در فرد کاهش دهد و تا حدودی جایگزین مواد مسکن خارجی می شودکه از خارج به بدن وارد می شود . به طور کلی زمانیکه فرد توسط ورزش به روحیه ای با نشاط دست یافته و بر اضطرابها و افسردگی های خود غلبه نمود ،‌نیازی به مواد مخدر ندارد .

وی یکی دیگر از فواید  ورزش را جلوگیری از فشار خون و سکته های قلبی و مغزی دانست و گفت : از دیگر فواید ورزش مستمر ،کاهش چربی  مضر خون( L.D.L)و افزایش چربی  مفید خون مانند ( H.D.L ) است که  این امراز تجمع چربی داخل عروقو تنگی و انسداد رگها جلوگیری می کندو در مجموع از وقوع سکته های قلبی و مغزی و افزایش فشار خون جلوگیری میکند.

وی تصریح کرد : پس زمانیکه در اثر ورزش سیستم ایمنی بدن قوی تر شد ، سلولهای سرطانی نیز کمتر خود را نشان می دهند واین امر موجب کاهش احتمال بروز سرطان در افراد است .

دکتر نجمی با بیان اینکه ورزش مستمر حدود 25 تا 30 سال عمر انسان را افزایش می دهد ، گفت : هر یک از ارگانهای بدن دارای عمر خاصی است ، به عنوان مثال قلب انسان  در هنگام حیات حدود 2 میلیارد بار میتپد که در این رابطه ضربان قلب انسانهای مضطرب و عصبانی حدود 80 الی 85 بار است که با ضرب این تعداد در دقیقه و ساعت و روز و تقسیم آن بر 2 میلیارد ،‌عمر متوسط  افراد عصبانی حدود 50 سال در می آید ولی با توجه به اینکه نبض افراد ورزشکار حدود  50 بار در دقیقه می زند با انجام عملیات قبلی ، طول عمر متوسط این افراد به حدود 85 می رسد و این نشان می دهد که ورزشکاران حدود 30 سال بیشتر از بقیه افراد  عمر می کند . 


نظر()

 گرایش های...   


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ