سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

دکتر "مهناز حق‌شعار" روانشناس و کارشناس مشاوره نگاه خاصی به دوپینگ دارد و به این شرح به دلایل ورزشکاران برای دوپینگ اشاره می‌کند:
? - ?دوپینگ یک تقلب است.
اگر به دوپینگ به عنوان یک تقلب نگاه کنیم، باید بگوییم که افراد به این دلیل تقلب می‌کنند که یا به سودی دست یابند و یا اینکه از مجازاتی می‌ترسند و می‌خواهند از آن ایمن باشند. همین‌طور زمانی که چیزی بیشتر از حق خود می‌خواهند، تقلب می‌کنند که در این صورت افراد شخصیت سلطه گر و زورگو دارند.
? - ?دوپینگ یک رهاورد علم است.
کشف پزشکی و رهاورد علم بودن دوپینگ موضوع غیرقابل انکاری است و همه مردم این را می‌دانند و مانند تمام علوم جدید برایشان جالب و جذاب است و طبیعی است که برای بهره‌گیری از آن اشتیاق نشان خواهند داد.
گذشته از آن، این پدیده با تغییرات فیزیولوژی که در بدن افراد خواهد داشت، امکان تجربه احساس نشاط و حس‌های خوب دیگری را به آنان می‌دهد و این موضوع "عزت نفس" افراد دوپینگ‌کننده را تحت تاثیر قرار داده و "خود پنداره" افراد را تغییر می‌دهد.
از طرفی عوامل ایجادکننده این فرآیند (داروها ومکمل‌ها) ارزان، شایع و در دسترس هستند و این موضوعات همیشه عوامل خوبی برای فراگیر شدن آن به شمار می‌آیند.
از طرفی جامعه، اطلاعات کافی در مورد عوارض این کار در اختیار مردم قرار نمی‌دهد و این موضوع عجیبی نیست چرا که همیشه در ابتدای کشف علوم جدید همین‌طور است. همان طور که هرویین برای درمان افراد معتاد به تریاک کشف شد و پس از مدتی مشخص شد که خود دارای عوارضی است.
بنابراین دوپینگ ره‌آورد علمی است که جایگاه استفاده از آن و نیز عوارضش هنوز برای مردم مشخص نیست و بنابراین از آن استفاده می‌کنند.
? - ?دوپینگ یک پدیده اجتماعی فراگیر است.
به دلایل تغییرات فیزیولوژیکی که ماده دوپینگی در بدن افراد ایجاد می‌کند و به آن اشاره شد، این عمل برای افراد لذت بخش است.
این مواد باعث خواهند شد که "سروتونین" خون بالا رفته و فرد تصویر بدنی و فکری بهتری از خود پیدا کند. درست همان اتفاقی که افراد در استفاده از مواد مخدر انجام می‌دهند.
در دسترس بودن این مواد نیز باعث خواهد شد تا استفاده و تجربه آنها حتی برای یک بار برای مردم امکان داشته باشد و لذت بخش شدن بودن آن باعث تکرار این امر شده و همین امر به فراگیر شدن این موضوع در جامعه کمک خواهد کرد.


ادامه مطلب...

اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

?? ورزش برای تقویت زانو

?) محکم کردن زانو: بنشینید و پاها را مقابل خود دراز کنید. زانوی خود را هرچه محکم‌تر راست کنید، آن را به زمین فشار دهید و هم‌زمان پا را از مچ به سمت خود بکشید. زانو را تا پنج شماره راست نگه دارید، سپس آن را کاملا شل کنید (سه بار در روز هر بار ده مرتبه).
?) محکم کردن زانو در حالت ایستاده یا نشسته: باید این تمرین را در فعالیت‌های روزمره خود بگنجانید. برای مثال هنگامی ‌که برای مدتی طولانی نشسته‌اید به دفعات زانوی خود را راست کنید.
?) محکم کردن زانو با حمایت پاشنه: بنشینید و پاها را در مقابل خود دراز کنید. جسمی‌( مانند حوله‌ای تا شده یا یک تکه چوب به ارتفاع پنج سانتی‌متر ) را زیر پاشنه خود قرار دهید، عضلات ران را سفت کنید و انگشتان را از مچ پا به سمت خود بکشید. تا ده بشمارید، سپس عضلات را شل کنید و این تمرین را حداقل دو بار در روز و هر بــار ده مرتبه انجام دهید.
?) بالا بردن پا در وضعیت کشیده: بنشینید و پاها را راست کنید. در حالی که زانو را در وضعیت کشیده قفل کرده‌اید، پای آسیب دیده را بالا ببرید، سپس تا نزدیکی زمین پایین بیاورید. این تمرین را به‌صورت متوالی و سریع ده بار انجام دهید و سعی کنید به سی بار برسانید.
?) بالا بردن پا با وزنه: بنشینید و پاهای خود را راست کنید. وزنه‌ای روی مچ پا قرار دهید،‌ پاها را در همان حالت راست بودن بالا ببرید و سپس به آرامی ‌پایین بیاورید. برای شروع، وزنه نباید از یک کیلوگرم بیشتر باشد وزنه را به‌تدریج سنگین‌تر کنید. مراقب باشید که زانو در وضعیت کشیده باشد. تمرین را با پنج بار شروع کنید و به‌تدریج به پنج سری ده‌تایی برسانید.
?) چرخش مفصل ران: بنشینید و مفصل پاهای خود را راست کنید. در حالی که زانو را در همان وضعیت کشیده قفل کرده‌اید پا را بالا ببرید و دایره‌هایی را با پای خود در فضا به‌سرعت رسم کنید و آن را به سه سری ده‌تایی برسانید. این تمرین را با افزودن وزنه به مچ پا انجام دهید.
?) حرکت الفبا: بنشینید و پاها را راست کنید، در حالی که زانو را صاف نگه داشته‌اید پا را بالا ببرید و بدون توقف حروف الفبا را در فضا بنویسید. وقتی این تمرین برایتان آسان شد، آن را با افزودن وزنه به مچ پا ادامه دهید.
?) بالا بردن پا در وضعیت نشسته: بنشینید و پاها را راست کنید. در حالی که زانو را در وضعیت کشیده قفل کرده‌اید، پا را بالا ببرید‌. به صورت عرضی آن را به یک سو ببرید و به آرامی ‌به سمت مرکز برگردانید و آن گاه به نرمی ‌پایین بیاورید. این حرکت را با هر پا پنج بار تکرار کنید و به تدریج به سه سری ده‌تایی برسانید؛‌ سپس این تمرین را با افزودن وزنه به مچ پا ادامه دهید.
?) دور کردن مفصل ران: به پهلو بخوابید، به نحوی که پای آسیب دیده بالا قرار گیرد. زانو را راست نگه دارید و پا را از زانو بالا ببرید، تا سه بشمارید و سپس به آرامی ‌پایین بیاورید. با پنج بار شروع کنید، به‌تدریج تعداد تمرین به سه سری ده‌تایی برسانید و سپس با افزودن وزنه به مچ پا آن را ادامه دهید.
??) بالا بردن پا در وضعیت دمر: روی شکم بخوابید. زانو را راست نگه دارید و پا را از عقب کمی ‌بالا ببرید. این وضعیت را تا سه شماره حفظ کنید، سپس به‌تدریج پا را پایین بیاورید. تمرین را با هر پا پنج بار انجام دهید، به‌تدریج آن را به سه سری ده‌تایی برسانید و سپس با افزودن وزنه به مچ پا ادامه دهید.
منبع: sportnetmagazine


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

جایگاه ورزش در طب سنتی ایران

ورزش در طب سنتی کشورمان جایگاه خاصی داشته، به نحوی که به عنوان یک راه درمانی برای بیمار تجویز می‌شده است. به دلیل این که اثرات ورزش بر بدن و مکانیسم‌های این اثرات در این مکتب پزشکی کاملا واضح بود، توصیه‌های دقیقی درباره آن وجود دارد.
حرارت درونی و ذاتی بدن که اطباء سنتی آن را به نام حرات غریزی می‌شناسند، هر روز در حال از بین رفتن است و چون این حرارت عامل زنده ماندن و فعالیت انسان است، باید حرارتی را به کمک این حرارت غریزی بفرستیم. تنها حرارتی که از جنس حرارت غریزی است، حرارت ایجاد شده توسط ورزش است1. به همین دلیل، بی‌اعتنایی به ورزش جزو بدترین عقاید و خسیسانه‌ترین کارها است و خطرات شدیدی برای فرد خواهد داشت2. زمان ورزش باید بعد از هضم کامل غذا باشد1 زیرا برای هضم کامل غذا، ساکن بودن بدن لازم است3. این زمان را به طور تقریبی حدود 3 ساعت بعد از غذا ذکر کرده‌اند؛ علاوه بر آن ورزش در حال گرسنگی هم اشتباه است. بهتر است قبل از ورزش کردن، دفع ادرار و مدفوع انجام بشود4.
همین طور در ورزش باید رعایت حال ورزشکار و فصل را هم کرد، به این ترتیب که ورزش برای هر فردی و با هر نوع مزاجی واجب است، ولی ورزش سنگین برای فردی که مزاج گرم و خشک دارد بسیار مضر است. زمان ورزش باید در فصل بهار، نزدیک به ظهر، در فصل تابستان اول روز و در فصل پاییز آخر روز باشد5.
ورزش سنگین، خصوصا در افرادی که مزاج ضعیفی دارند، باعث لاغری شده و توصیه نمی‌شود. ورزش معتدل، که برای همه افرادی که شرایط خاصی ندارند، توصیه می‌شود، ورزشی است که رنگ صورت در اثر انجام آن سرخ بشود و ورزشکار شروع به نفس زدن و عرق کردن بکند. اگر نفس زدن خیلی زیاد شد و نفس به شماره افتاد، یا عرق خیلی شدید شد باید ورزش را قطع کند زیرا در این شرایط، حرارت غریزی بدن از بین خواهد رفت5.
ورزش به دو نوع عام و خاص تقسیم می‌شود. ورزش عام که نفع او به تمام بدن می‌رسد شامل کشتی گرفتن، دویدن، اسب‌سواری، پیاده‌روی آهسته، پرتاب نیزه، شمشیر بازی، تیراندازی، چوگان، سوار شدن به کشتی و نگاه به رودخانه و ساحل که مخصوصا در بیماریهای مزمن مفید است، می‌شود. ورزش خاص، ورزشی است که برای عضو خاصی مفید است و شامل این موارد می‌شود:
برای دست: وزنه‌برداری، کشیدن کمان سفت، بازی با توپ و چوگان.
برای پا: راه‌رفتن، بازی با توپ.
برای مغز: فکر کردن، حفظ مطالب و استمرار در حفظ.
برای سینه و حنجره: آواز خواندنی که ابتدا از صدای آرام شروع شود و به تدریج اوج بگیرد.
برای چشم: نگاه به خط‌های باریک و نگاه به چهره زیبا.
برای گوش: شنیدن آوازهای آرام.
برای دندان: جویدن چیزهای سفت.
در تمام این موارد باید ورزش را از ریتم آهسته و آرام شروع کرد و به تدریج به شدت آن اضافه کرد5.

***

منابع:
1. جرجانی, سید اسماعیل. الاغراض الطبیه و المبحث العلائیه. [تدوین] دکتر حسن تاجبخش. مکان نشر نامشخص : انتشارات دانشگاه تهران. جلد 1, باب نهم:اندر تدبیر حرکت و سکون.
2. ناصرالحکماء, میرزا علی خان. حفظ صحت. [تدوین] دکتر ناصر رضایی پور، دکتر محسن عابدی. مکان نشر نامشخص : احیای میراث مکتوب طب سنتی ایران. ص. دفتر اول، باب سیم:حرکت و سکون و حفظ صحت حرف و مشاغل. جلد 1.
3. عقیلی خراسانی, محمد حسین. خلاصه الحکمه. [تدوین] اسماعیل ناظم. مکان نشر نامشخص : انتشارات دانشگاه علوم پزشکی ایران. ص. جنس چهارم از سته ضروریه: حرکت و سکون بدنی. جلد 1.
4. ناصری, محسن. مروری بر کلیات طب سنتی ایران. مکان نشر نامشخص : موسسه نشر شهر. ص. تدبیر حرکت و سکون جسمانی و ورزش. جلد 1.
5. گیلانی, محمدکاظم. حفظ الصحه ناصری. [تدوین] چوپانی، رسول. مکان نشر نامشخص : نشر المعی. ص. فصل سوم:در بیان ضرورت و تدبیر حرکت و سکون بدنی. جلد 1.

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

اولین هشدار می تواند قویترین انگیزه باشد .

اگر پزشک معالج شما گفته است که شما در معرض خطر ابتلا به بیماریهای قلبی ( عروق کرونری ) هستید و یا دچار بیماری متوسط عروق کرونری هستید این هشداری است برای شما تا کاری انجام دهید . ورزشهایی را که پزشک شما توصیه می کند ورزشهایی است که شما را از این حملات قلبی و یا بدتر شدن علائم حفظ می کند .

چرا ورزش ؟

چیزی که پشت توصیه های ورزشی پزشک شما پنهان است این است که ورزش می تواند ساختمان پلاک و رسوب چربی را محدود کرده ویا روند آنرا در عروق معکوس نماید و اکسیژن رسانی به قلب را بهبود بخشد . فوائد مهم دیگر ورزش عبارتست از : افزایش کلسترول خوب بدن ( HDL     ) – کاهش شدت شروع دیابت – پائین آوردن فشار خون به میزان کم و کمک به کاهش وزن .

ظاهر ورزش که ممکن است شما را واقعاً برانگیزد این است که احساس بهتری به شما می دهد. خستگی را کاهش می دهد و خلق را بهبود می بخشد . بالا رفتن شرایط روحی روانی به برنامه ورزشی شما بستگی دارد که حتی می تواند به تغییر شیوه زندگی فرد منجر شود مثل ترک کردن سیگار و یا کم کردن وزن .

یک فعالیت راحت و روزمره :

هنگامی که پزشک ورزشی را تجویز می کند برای بیماران مبتلا به گرفتاری عروق کرونری و یا افراد در معرض خطر  البته تا زمانی که عضله قلب شما کاملاً بهبود نیافته و تنفس شما راحت نیست پزشکان حتی شما را از کار در خانه منع می کنند ) تحقیقات نشان داده است که ورزشهای هوازی البته با شدت متوسط امکان داشتن یک قلب سالم تر را فراهم می کند . یک مثال برای ورزش هوازی متوسط ?? دقیقه راهپیمائی تند در روز است . بقیه فعالیتهائی که  می تواند با شدت متوسط انجام شود و مفید واقع گردد عبارتست از : شنا کردن – دوچرخه سواری و کار با دستگاههای ورزشی مانند دوچرخه های ثابت – نوارهای متحرک – بالا رفتن از نردبان اگر شما به تازگی از بیماری خودآگاه شده اید و یا میدانید که در معرض خطر ابتلا هستید پزشک معالج شما می تواند یک برنامه واقع بینانه و متوسط از نظر شدت فعالیت برای شما تنظیم نماید . اگر شما قبلاً ورزش نکرده اید ورزش را با ?? دقیقه قدم زدن در روز بعد از ناهار شروع کنید (‌البته ? تا ? ساعت بعد از ناهار ) و به تدریج زمان آنرا به ?? دقیقه در روز افزایش دهید .

اگر تنظیم ?? دقیقه مداوم زمان برای شما در طول روز امکان ندارد می توانید ? بار و هر بار ?? دقیقه این فعالیت را انجام دهید که همان اثر مشابه را نیز دارد . برای مثال شما می توانید اتومبیل خود را نزدیک محل کار متوقف کرده و قدم بزنید . یا در خانه جاروبرقی بکشید و یا برای خود در خانه یک فعالیت مختصر طرح ریزی کنید .

چگونه می توانم آنرا به درستی و سلامت انجام دهم ؟

   بیشتر بیماران می توانند تمرینات را به خوبی و سلامت پشت سر بگذارند اما مقدار کمی از افراد ممکن است با مشکل روبرو شوند مخصوصاً فعالیتهای شدید . تست های مخصوص همیشه نمی تواند مشکل این بیماران را نشان دهد و قبل از انجام تست و مقدم بر آن شما باید از علائم هشداردهنده که به شما می گوید «‌ورزش را متوقف سازید و به پزشک مراجعه کنید » آگاه باشید .
 این علائم شامل موارد زیر است :

ریتم قلبی غیرطبیعی : ضربان قلب نامنظم ، که آرسیتمی نامیده می شود . احساس شبیه به ضربان اضافی در قلب داشتن و یا بالا و پائین رفتن ضربان شما هم چنین ممکن است احساس سرگیجه کنید !

درد سینه : درد یا فشار در مرکز قفسه سینه بعد و یا هنگام ورزش کردن که یک علامت مهم است برای اینکه بدانیم قلب به اندازه کافی اکسیژن نمی گیرد. درد ممکن است به پائین قفسه سینه ویا دست چپ تیر بکشد . درد و فشار در پشت ، گلو و یا معده نیز ممکن است یک علامت خطر باشد .

سرگیجه : سرگیجه در هنگام و یا بعد از ورزش می تواند علامتی از یک مشکل جدی گردش خون در بدن باشد .

خستگی : خستگی غیر معمول بعد از ورزش می تواند یک علامت از ناراحتی قلب باشد .

  منبع:www.irib.ir/health

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

به لحاظ تخصصی ثابت شده است که ورزش صبح زود متابولیسم بدن را تقویت می‌کند و با تولید انرژی اضافی یک روز پرثمرتر را برای شما فراهم می‌سازد.

 دلایل متعددی وجود دارد که ثابت می‌کند باید صبح‌ها ورزش کنید و این کار را همچنان که برخی از افراد ممکن است به ساعات پایانی عصر موکول کنند، دیر انجام ندهید.

به گزارش ایسنا، اگرچه ممکن است در روزهای نخست، ورزش صبحگاهی کار سختی به نظر برسد و احساس سنگینی و خستگی داشته باشید، اما بهترین زمان برای این کار صبح اول وقت است. اولین حسنی که صبح زود دارد، این است که مجبور نخواهید بود به خاطر کارهایی که ممکن است پیش آید یا به دلیل مسولیت‌های خانوادگی آن را ترک کنید.
به گزارش روزنامه‌ اسکاتمن، به لحاظ تخصصی ثابت شده است که ورزش صبح زود متابولیسم بدن را تقویت می‌کند و با تولید انرژی اضافی یک روز پرثمرتر را برای شما فراهم می‌سازد.
برای این که به خود انگیزه بیشتری برای ورزش کردن بدهید، نام آن را تغییر دهید و بگویید به بازی یا مسابقه می‌روید. مطمئن شوید که تمرینات شما هر روز اندکی با روز قبل متفاوت است. اجازه ندهید که تمرینات یکنواخت شما را کسل کند.
برنامه ورزشی خود را با بالا آمدن خورشید تضمین کنید، چون این کار اثر جسمی و روانی ورزش کردن را تکمیل می‌کند. در ازای هر جلسه انجام تمرینات برای خود پاداشی مثل یک فنجان قهوه، چای مورد علاقه در نظر بگیرید. به طور کلی هیچ انگیزه‌ای به اندازه جایزه کار ساز نیست.
یک انگیزه عالی برای رغبت به ورزش آماده کردن لباس‌ها و کفش‌های ورزشی از شب قبل است، چون وقتی همه چیز را آماده ببینید، ذهن برای انجام این کار ترغیب می‌شود و یک نکته بسیار مهم دیگر خواب مناسب است. سعی کنید حداقل هفت ساعت خواب خوب و عمیق داشته باشید، وقتی خوب استراحت کنید، انگیزه بیشتری برای ورزش کردن خواهید داشت. 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ